Besök Sveriges första socialt hållbara hyreshus, tisdag 14 maj

Stockholms Stadsmission har tagit ett banbrytande steg genom att inte bara bygga ett hus, utan även utveckla en innovativ modell för Sveriges första socialt hållbara hyreshus. Idag kämpar människor i alla åldrar och livssituationer för att säkra en permanent bostad, ofta på grund av begränsade ekonomiska resurser, brist på nätverk eller för kort kötid. Målet är att sänka trösklarna så att dessa människor i strukturell hemlöshet kan hitta ett tryggt, långsiktigt boende, där man kan bo bra och bo kvar.

Du är välkommen att besöka huset på Brunskogsbacken 23 i Farsta Strand den 14 maj kl 11.30-13.30 där det också serveras en lättare lunch. Under besöket kommer vi att få en presentation av modellens olika delar, inklusive behovsstyrd lägenhetstilldelning, differentierad hyressättning, den kooperativa hyresrättsföreningen och fastighetsekonomi. Vi kommer också att göra en rundtur i fastigheten för att se lägenheternas standard och planlösningar, anpassade efter hyresgästernas behov och betalningsförmåga.

När? Tisdag 14 maj, kl. 11.30-13.30
Var? Brunskogsbacken 23, Farsta Strand